دستگاه سی ان سی

دستگاه cnc

لیزر UV و استفاده آن در صنایع غذایی و دارویی

لیزر UV 

تا چندی پیش  انواع  لیزر ایفاگر نقش در صنعت بسته بندی  مواد غذایی و بهداشتی را  داشتند  و متناسب با نوع  پرتو خروجی و تکنولوژی تولید آن  در بخش های مختلف  صنایع بسته بندی  مورد استفاده قرار میگرفت. به عنوان مثال ار لیزر فایبر برای درج مشخصات و سایر اطلاعات بر روی درب بطری ها   و   کنسروها  و  سایر فلزات و از لیزرهای ‏CO2‎‏ برای سطوح خارجی  بطری های غیر فلز که غالبا با اصل ماده غدایی تماس ندارد استفاده میشود. به طور کلی استفاده مستقیم  از پرتو لیزر  بر روی مواد غذایی و بهداشتی و دارویی  دارای ممنوعیت میباشد زیرا پرتو لیزرتوانایی تغییر دادن ماهیت منطقه تحت تشعشع را دارا میباشد.

حک و برش لیزر UV بر روی تخم مرغ

در اوایل سال 2015 میلادی نسل جدیدی از لیزرهای برش معرفی شد  که رها  از این ممنوعیت ها جهت تسهیل فرایند تولید مواد غذایی  دارویی  بهداشتی  وارد بازار شد.‏ این نوع لیزر علاوه  بر دارا بودن توانایی های لیزر فایبر و همچنین مزیت داشتن از نظر کارکرد بر روی سطوح  پلاستیکی و سیلیکونی کلیه مجوزهای لازمه از قبیل ‏‎  FDA   ,   FDO  , CE  ,‎و … را در زمینه تماس مستقیم  با مواد غذایی دارویی بهداشتی  را نیز اخذ کرده است  و بر پایه استانداردهای غذایی  اروپا و آمریکا طراحی و تولید شده است.

لیزر UV 

لیزر ماورا بنفش  نسل جدید لیزرهای حک و برش است   که بر پایه لیزرهای فایبر  طراحی شده است  و در ان فرایند تولید پرتو لیزر تغییر کرده است در مفعوم کلی سیستم انتقال پرتو  به مانند لیزر فایبر می باشد  ولی سیستم تولید  پرتو به طور کلی متفاوت است.

لیزر ماورا بنفش از نظر راندمان کاری در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد به عنوان مثال توان خروجی لیزر ماورابنفش 4وات  با توان خروجی  لیزر فایبر 30 وات  برابری می کند.‏ البته قیمت آن هم خیلی بیشتر است.

برخی از متخصصین می گویند استفاده از این دستگاه مانند خوردن غذا با بیل است! بزرگ هست ولی اینکه واقعا برای همه مشاغل لازم باشد بحثی جداگانه دارد.

حک و برش لیزر UV  بر روی قرص

لیزر ماورابنفش  از تکنولوژی  355 نانومتر  بهره میبرد  و در مقایسه  با لیزر فایبر که تکنولوزی ان 1064 نانومتر است بسیار پیشرفته و دقیق تر می باشد.‏

نقطه قوت  دیگر لیزرها  ماورا بنفش  نقطه بیم (اندازه نقطه در محل کانون پرتو لیزر) بسیار  ریز و کوچک است  که در مقایسه با لیزر فایبر 5.2 برابر  ریزتر و دقیق تر می باشد.

نازکترین خط ممکن هنگام حک  در لیزر فایبر یکصدم میلی متر است و در لیزر ماورابنفش  این عدد چهارهزارم (0.004) میلی متر است.

مزیت برجسته  لیزر ماورا بنفش  امکان استفاده  از آن در صنعت مواد غذایی  است.

 به عنوان مثال  برش کیک و شیرینی برش مواد غذایی ورقه ای و رشته ای مانند  اسپاگتی  و لازانیا و موارد مشابه بسیار و همچنین صنایع دارویی بهداشتی به عنوان مثال حک آرم و لوگو بر روی کپسول و قرص و … امکانپذیر است . 

مزیت دیگر  دستگاه لیزر ماورا بنفش  امکان کارکرد مداوم  ان است .

این دستگاه به واسطه راندمان کاری بسیار بالا و اتلاف کمترین مقدار ممکنه انرژی کمترین میزان بالا رفتن حرارت  را دارد و نهایتا دستگاه در حالت آزادانه تا +20 ساعت کار روزانه را انجام می دهد.‏

لیزر UV  به واسطه داشتن  4 متغییر  در تنظیم  پرتو لیزر  توانایی حک  بر روی طیف وسیعی  از موارد  را دارد که از آن جمله می توان مواد سیلیکونی را نام برد که دستگاه های فایبر برای حک بر روی آن دچار مشکل هستند.‏

 

 لیزر ماورا بنفش  به  غیر از متغیرهای توان، سرعت  و عرض موج می تواند طول موج پرتو را نیز تغییر دهد که نتیجه آن امکان تغییر تاثیر پرتو  بر روی  مواد واحد می باشد.‏

کاربری های مهم و برجسته لیزر ماورا بنفش را جهت آشنایی بیشتر به  صورت اجمالی موارد زیر است : 

‏1 – توان حک  بر روی تمامی فلزات و طیف بسیار گسترده ای از غیر فلزات ‏
‏2- برش سرامیک‏
‏3- بوردهای  ‏PCB  , PCB انعطاف پذیر ‏
‏4- پاکسازی فلزات  از سطح  پلاستیک و  برعکس‏
‏5-توانایی حک بر روی سیلیکون و پلاستیک های نرم‏
‏6- توان حک  بر روی  پلی استر  و  پلی آمیدها‏
‏7-  توانایی  برش مواد غذایی مانند کیک  شیرینی  اسپاگتی  لازانیا ‏
‏8- توانایی انجام حک بر روی  داروها  مانند  انواع قرص و کپسول  ‏

 

منبع نوین 

سی ان سی زهیری  تولید کننده انواع دستگاه های CNC

09376836870مهندس زهیری

طراحی و اجرا : گروه آوا طرح 09126872836