دستگاه سی ان سی

دستگاه cnc

تفاوت پاور میل با کتیا چیست

 نرم افزار Power Mill نرم افزاری است که برای ماشینکاری سه محور (فرز) بیش از ده سالی است که شناخته شده است، در صورتی که نرم افزار CATIA بیشتر در زمینه مدلیتگ شناخته شده است و با وجود قابلیت های گسترده این نرم افزار در زمینه ماشین کاری سه محور تا پنج محور با قابلیت های به مراتب گسترده تر نسبت به پاورمیل به تازگی مورد استقبال شرکت ها و مراکز صنعتی در این زمینه قرار گرفته و کتیا را می توان جایگزین مناسبی برای پاورمیل دانست.
در حال حاضر شرکت های مدرن صنعتی که از قابلیت های گسترده نرم افزار کتیا در زمینه CAD/CAM اطلاع دارند از نرم افزار کتیا استفاده می کنند، به همین خاطر شرکت های سنتی و کوچکتر نیز کم کم برای بالا رفتن سرعت و کم کردن هزینه ها با کنار گذاشتن Power Mill به سمت استفاده از CATIA پیش می روند.
در نرم افزار Power Mill مشکل عمده Data Lost یا اطلاعات از دست رفته مدل طراحی شده می باشد، زیرا این نرم افزار به هیچ عنوان قابلیت طراحی ندارد به همین خاطر قطعات و مدل های طراحی شده را به این نرم افزار وارد می کنند، که در بعضی مواقع اطلاعات فایل طراحی شده تغییر یا ازبین می رود.
در صورتی که نرم افزار کتیا به دلیل پیوستگی در زمینه CAD/CAM، بگونه ای عمل می کند که از ابتدای طراحی تا مرحله ماشین کاری کلیه پروسه به شکل واحد انجام می شود.

Autodesk PowerMill که یکی از قدرتمندترین و برجسته ترین نرم‌ افزارهای ماشین کاری قطعات به کمک رایانه میباشد که جهت تهیه مسیر حرکت ابزار در دستگاههای CNC کاربرد دارد. البته در این زمینه نرم‌ افزارهای دیگری نیز وجود دارند اما بی شک برجسته ترین و بی رقیب ترین آنان نرم‌ افزار پاورمیل PowerMill محصول شرکت Delcam میباشد که بعلت توانمندیهای بی نظیر و سادگی کار با آن و ارایه نتایج بی نقص در صنایع صنعتی مختلفی مثل قطعه سازی، قالب سازی، خودروسازی و هوافضا در سطح دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزار پاورمیل با دربر داشتن استراتژیهای مختلف ماشین کاری مانند خشن کاری، پرداخت کاری معمولی یا سرعت بالا (High Speed Machining) و تکنیکها و ابزارهای تعریف شده فوق العاده و پوشش دهی گستره عظیمی از دستگاههای CNC معمولی و پیشرفته (تا پنج محور کاری) می‌تواند بهنرین مسیر را جهت حرکت ابزار روی قطعه کار تعیین نماید که نتیجه این هوشمندی کاهش زمان ماشینکاری، بهبود کیفیت سطح ماشینکاری و در نهایت کاهش هزینه با بالاترین راندمان کاری میباشد 

 

نرم افزار Dassault Systemes CATIA V5R21 یک از قویترین نرم افزارهای طراحی،تولید و تحلیل به کمک کامپیوتر یا CAD/CAM/CAE در جهان میباشد که اکنون به عنوان بهترین نرم افزارهای CAD/CAM/CAE در سطح جهانی به صورت وسیع مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربردهای نرم افزار Dassault Systemes CATIA  :

  1. محیط های مدل سازی (Solid Model) : این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل های ورقکاری (Sheetmetal)، نقشه کشی صنعتی ،تلرانس گذاری و ... استفاده میشود .
  2. مدل سازی سطوح : این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدلسازی روی ابر نقاط و فایلهای حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است .
  3. محیط ماشینکاری : پس از ساخت مدل به کمک قابلیتهای محیط ماشینکاری براحتی میتوان عملیات ماشینکاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشینکاری را بصورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید .
  4. محیط تحلیل المان محدود : به کمک قابلیتهای این محیط میتوانید قطعات و مدلهای مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییر شکل ،توزیع تنش و ... را در آنها بدست آورد .
  5. طراحی و تحلیل مکانیزمها : به کمک این قابلیت از نرم افزار Catia میتوانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم ،حرکت مکانیزم را مشاهده کرده و آنرا تحلیل کنید .
 

 

یکی از مهمترین قابلیتهای این نرم افزار این است که به کاربر اجازه می دهد به راحتی که از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر منتقل گردد. به عنوان مثال شما پس از این که در محیط Digitized Shape Editor از یک ابر نقاط اسکن تهیه کردید به راحتی می توان در محیط Genrative Shape Design و یا Free Style از آن Surface تهیه کنید. زیرا همانطور که شاید اطلاع داشته باشید برای اینکه بتوانید مدل خود را از یک محیط به محیط دیگر ببرید ابتدا نیاز است که مدل خود را به صورتی ذخیره و یا Import کنید که نرم افزار دیگر قابلیت خواندن این اطلاعات را داشته باشند و احتمالا در این انتقال مدل شما ممکن است data lost داشته باشد.

 

حتما قسمت خدمات سی ان سی زهیری را ببینید ...

سی ان سی زهیری  تولید کننده انواع دستگاه های CNC

09376836870مهندس زهیری

طراحی و اجرا : گروه آوا طرح 09126872836

10 فروردين 1403
10 فروردين 1403
10 فروردين 1403