دستگاه سی ان سی

دستگاه cnc

جایگاه سی ان سی در فرایند ساخت

به هر فر آیند ساخت خود کار که با کامپیوتر کنترل شود CAM )(Computer Aided Manufacturing) گفته می شود وبر پایه پیشرفت ماشینهای کنترل عددی NC در دهه های 1940و 1950 گسترش یافت . اکنون CNC فرآیندهای ساخت خودکار مختلفی را تحت پوشش خود قرار داده است مانند فرز کاری ، تراش کاری ، برش با شعله ، برش با لیزر ، پانچ،نقطه ی جوش و وایرکات.

گسترش هم زمان ربوتها ی کنترل کامپیوتری و کارخانجات خودکار به پیشرفت واحد های ساخت کامل ، سیستم های تحت کنترل کامپیوتر مرکزی و سر انجام به آنچه که تحت فلسفه ای به نام  FMS)Flexible Manufacturing System  ) شناخته شده است منجر شد و واژه ی CAM از درون این مجموعه و فناوری ساخت تحت کنترل کامپیوتر سر برآورد . مهمترین اجزای CAMدر زیر آمده است :

الف) تکنیک های برنامه نویسی و تولید به CNC

ب) مونتاژ و ساخت ربوتیک تحت کنترل کامپیوتر

پ) سیستم های ساخت انعطاف پذیر (FMS)

ت) تکنیک های بازرسی و معاینه به کمک کامپیوتر (CAI)

ث) تکنیک های تست به کمک کامپیوتر (CAT) 

موارد زیر را می توان به عنوان مزایای CAM برشمرد :

الف) نرخ تولید بالاتر با صرف انرژی کاری کمتر

ب) اشتباهات کمتر انسانی و افزایش ضریب اطمینان

پ) انعطاف پذیری بیشتر در ساخت

ت) صرفه جویی در هزینه ها با افزایش راندمان ساخت ( مواد دور ریز کمتر) و افزایش بازدة منابع و مونتاژ

ث) قابلیت تکرار فرآیند های تولید با ذخیره سازی اطلاعات

ج) کیفیت بالاتر محصولات

به مجموعه کامل تکنیک های CAD, CAM در یک فرآیند تولیدی CAD CAM گویند . به عنوان مثال ، شکل قطعه در یک صفحه ی نمایش vdu با داده های گرافیکی طراحی می شود و سپس به سیگنالهای الکتریکی در کابل های متصل به سیستمهای ساخت تبدیل شده آنگاه قطعه به طور خودکار در یک ماشین CNC تولید می گردد ..

به طور کلی مزایای CNC نسبت به NC به صورت زیر است :

الف) میتوان برنامه ها را بعد از وارد کردن به طور مستقیم روی واحد ماشین تصحیح و بازنویسی کرد .

ب) کل برنامه در حافظه ی کامپیوتر ذخیره شده و به عنوان یک سیکل کامل تولید به جای اجرای بلوکها ( پس از خواندن و تحلیل و اجرای هر کدام ) در نظر گرفته می شود . در CNC های متداول امروز پس از زدن کلید اجرا (به اصطلاح NC کردن ) و پیش از این که هر بلوک اجرا شود واحد کنترل تا ده بلوک بعدی برنامه را بررسی می کند و نتیجه محاسبات مربوط در حافظه ذخیره می شود و در صورتی که ایرادی ( از لحاظ منطق ریاضی ، محدودة کار ماشین یا ساختار برنامه ) در برنامه وجود داشته باشد آن را مشخص می نماید و این اشتباه را به صورت هشداری در بالای صفحه ی نمایش (monitor) نشان می دهد .

پ) برای اجرای هر چند مرتبه  یک برنامه به صورت پشت سر هم فقط یک بار بارگذاری آن کافی است .

ت) نرم افزار CNC شامل گزینه های خودکاری برای ماشین کاری از طریق اجرای دستورات ساده است .

ث) برنامه های CNC می توانند شامل زیر برنامه هایی برای تکرار بخشی از برنامه باشند . یک بار نوشته می شوند و ممکن است چند بار از طریق دستوراتی خاص در برنامه احضار و اجرا شوند . این قابلیت امکان حذف اطلاعات تکراری را برای برنامه نویسان فراهم کرده است .

ج) نرم افزار CNC جبران ابزار را ساده کرده است به طوری که اجازه می دهد طول و شعاع ابزار در فرآیند تولید یک قطعه تغییر کند .

چ) می توان شکل های مشابه را در برنامه های پارامتری CNC تعریف کرد و برای هر مورد به راحتی تغییرات لازم در ابعاد را وارد نمود .

ح) در CNC امکان مبادله ی مستقیم اطلاعات با سیستم های کامپیوتری دیگر فراهم شده است نظیر پایگاه اطلاعاتی CAD ، کامپیوتر های میزبان کنترل عددی مستقیم (DNC) و سیستم های مدیریت تولید به کمک کامپیوتر یا CAMP) computer aided production mana gment) .

سی ان سی زهیری  تولید کننده انواع دستگاه های CNC

09376836870مهندس زهیری

طراحی و اجرا : گروه آوا طرح 09126872836

10 فروردين 1403
10 فروردين 1403
10 فروردين 1403